Mange fritidsbåteiere bruker nemlig påsken til å få båten på sjøen. Og selv om årets påske kommer noe tidlig og været de første dagene heller ikke har vært det beste, så er mange båteiere mer enn klar for å starte sesongen.

Over hele landet gnikkes og gnukkes det med ymse poleringsmidler og maskiner for å gjøre utsidene blanke og fine, mens innsiden får en grundig vask.

Redningsskøyter i beredskap

Samtidig opplever også mange båteiere at starten av båtsesongen ikke går som planlagt. Det merkes hvert år hos Redningsselskapets mange redningsskøyter, som opplever en kraftig økning i antall oppdrag når påsken begynner.

Så langt i år har Redningsselskapet utført 967 oppdrag, og redningsskøytene står i påskeuken i beredskap fra sør til nord, skriver Redningsselskapet i en pressemelding.

Lekkasjer, urent drivstoff og motorstopp som følge av manglende vedlikehold er gjengangere i forbindelse med årets første båttur.

– På denne tiden av året går det mest i tette filter. Drivstofftanker som har stått gjennom vinteren, kan inneholde urenheter og skitt som virvles opp i tanken allerede i de første bølgene, sier maskinsjef Thor Helge Rønning på redningsskøyta Gjert Wilhelmsen i Sørvær i Finnmark.

Sjekk filtre og redningsvester

Han ber derfor båteiere om å være nøye med å sjekke båtens utstyr før de legger ut på sjøen. Dette inkluderer regelmessig inspeksjon av drivstoffilteret, samt å ha med et reservefilter og lære seg å bytte det.

– Sjekk også tilstanden på redningsvestene – de kan være forskjellen mellom liv og død i nødssituasjoner, sier Rønning.

Å havne i sjøen i påsken kan bli en livsfarlig opplevelse. For selv om det er varmegrader i luften, er det fremdeles vintertemperatur i sjøen.

Bruk øynene og unngå grunnstøting

Tall fra Finans Norge viser at nesten 12.000 båtskader ble meldt inn til norske forsikringsselskaper i fjor. I snitt koster båtskadene mer enn 55.000 kroner.

Fagsjef på båt i Frende Forsikring, Edmond Wold Gaulen, sier at havarier er den klart dyreste og hyppigste båtskaden. I fjor var det 6527 havarier, og disse kostet mer enn 340 millioner kroner.

– Mange av havariskadene er uhell og grunnstøtinger i trangere farvann. Der kan du ikke bare stole på kartplotteren. Da må du også kunne bruke papirkart, og ha øynene med deg. Jeg tror mange av havariskadene kunne vært unngått, sier fagsjefen.

Når båthavnene fylles opp av båter, går også antall tyverier opp, og Wold Gaulen minner om at man ikke bør la noe av verdi ligge igjen i båten etter at man har kommet hjem fra tur eller forlater båten på påsketuren.